Friday, September 11, 2009

Bulan paling utama bersedekah

Oleh Idris Musa
idris@hmetro.com.my

JIKA manusia tahu kebaikan yang melimpah ruah ketika Ramadan, nescaya mereka akan mengharapkan Ramadan berlaku sepanjang tahun." (Hadis riwayat Ibnu Abi al-Dunya)

Pada bulan ini juga, antara keberkatannya ialah amalan sedekah.


Islam sangat menggalakkan umatnya bersedekah, kerana ia membolehkan golongan miskin, anak yatim dan orang lain yang tidak bernasib baik mendapat pembelaan dan mengecap nikmat hidup.

"Bandingan (derma) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya." (Al-Baqarah:261)

Bersedekah pada Ramadan lebih baik berbanding pada bulan lain. Ini sebagaimana diterangkan Rasulullah s.a.w dalam hadis diriwayat at-Tirmidzi, maksudnya: "Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada Ramadan."

Orang yang suka bersedekah mendapat beberapa kebaikan seperti panjang usianya, dimurahkan rezeki dari pintu tidak disangka, hati berasa tenang dan dijauhi daripada bala.

Pada suatu hari Ali bin Abi Talib memberikan sedekah kepada seorang miskin sebanyak enam dirham.

Kemudian, Allah mengutuskan dua malaikat iaitu Jibril dan Mikail yang menjelma sebagai dua Arab Badwi yang menggantikan enam dirham disedekahkan Ali dengan 300 dirham.

Dalam satu kisah lagi, Abu Dahdah Anshari mengunjungi Nabi Muhammad dan bertanya baginda: "Wahai Rasulullah, adakah Allah meminjam daripada kami?

Nabi menjawab: "Ya, benar."

Kemudian Abu Dahdah berkata: "Hulurkan tanganmu yang mulia itu wahai rasul kerana aku mahu memegangnya."

Nabi Muhammad s.a.w menghulurkan tangannya dan Abu Dahdah memegang tangan nabi sambil berkata: "Wahai Rasulullah, aku meminjamkan kebunku kepada Allah."

Di kebun itu ada 600 pohon kurma dan di kebun itulah isteri dan anak-anak Abu Dahdah tinggal.

Selepas itu, dia menuju ke kebunnya dan berkata kepada isterinya. "Marilah kita keluar dari kebun ini kerana aku sudah memberikannya kepada Allah." Kemudian, Nabi membahagikan kebun itu untuk anak yatim.

Ada dua keadaan orang yang bersedekah, iaitu melakukannya secara senyap dan satu lagi dengan terang-terangan. Kedua-duanya mengandungi kebaikan dan mendapat ganjaran.

"Kalau kamu zahirkan sedekah itu, maka itu adalah baik dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah itu serta berikan kepada fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu..." (Al-Baqarah:271)

Imam Ghazali menyebut dalam Ihya Ulumiddin mengenai adab bersedekah. Beliau menjelaskan: "Janganlah merosakkan sedekah dengan mann dan adza."

Sesetengah ulama mengatakan mann ialah menyebut-nyebut berkenaan sedekah di depan orang lain dan adza adalah memberitahu sedekah itu kepada orang lain.

Ada ulama berpendapat mann adalah memerintahkan orang yang menerima sedekah itu melakukan sesuatu pekerjaan tanpa bayaran sebagai ganti pemberiannya manakala adza ialah mengatakan orang menerima sedekah itu orang miskin.

Ulama lain berpendapat, mann ialah dengan pemberian itu, orang yang memberi menunjukkan besar diri kepada orang yang menerima manakala adza ialah memarahi orang menerimanya kerana meminta-minta.

Amalan sedekah juga tidak sunyi daripada riak iaitu menunjuk-nunjuk.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, maksudnya: "Yang paling aku takuti ke atas diri kamu adalah syirik kecil." Sahabat bertanya: "Apakah syirik kecil itu?" Nabi menjawab: "Beramal kerana mahu menunjuk-nunjuk."

Justeru itu, ada ulama mengatakan sedekah secara diam-diam, tidak dihebohkan dan dipertontonkan lebih baik, seperti kata al-Ghazali, memberi sedekah dengan cara sembunyi itu dapat menyelamatkan kita daripada riak dan kemasyhuran.

Ibnu Umar melaporkan daripada Nabi, amal soleh dengan cara bersembunyi itu lebih utama daripada amal soleh yang dilakukan secara terang-terangan kecuali katanya, apabila kita mahu orang lain meniru perbuatan kita demi kebaikan.

Bulan paling utama bersedekah

Oleh Idris Musa
idris@hmetro.com.my




JIKA manusia tahu kebaikan yang melimpah ruah ketika Ramadan, nescaya mereka akan mengharapkan Ramadan berlaku sepanjang tahun." (Hadis riwayat Ibnu Abi al-Dunya)

Pada bulan ini juga, antara keberkatannya ialah amalan sedekah.


Islam sangat menggalakkan umatnya bersedekah, kerana ia membolehkan golongan miskin, anak yatim dan orang lain yang tidak bernasib baik mendapat pembelaan dan mengecap nikmat hidup.

"Bandingan (derma) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya." (Al-Baqarah:261)

Bersedekah pada Ramadan lebih baik berbanding pada bulan lain. Ini sebagaimana diterangkan Rasulullah s.a.w dalam hadis diriwayat at-Tirmidzi, maksudnya: "Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada Ramadan."

Orang yang suka bersedekah mendapat beberapa kebaikan seperti panjang usianya, dimurahkan rezeki dari pintu tidak disangka, hati berasa tenang dan dijauhi daripada bala.

Pada suatu hari Ali bin Abi Talib memberikan sedekah kepada seorang miskin sebanyak enam dirham.

Kemudian, Allah mengutuskan dua malaikat iaitu Jibril dan Mikail yang menjelma sebagai dua Arab Badwi yang menggantikan enam dirham disedekahkan Ali dengan 300 dirham.

Dalam satu kisah lagi, Abu Dahdah Anshari mengunjungi Nabi Muhammad dan bertanya baginda: "Wahai Rasulullah, adakah Allah meminjam daripada kami?

Nabi menjawab: "Ya, benar."

Kemudian Abu Dahdah berkata: "Hulurkan tanganmu yang mulia itu wahai rasul kerana aku mahu memegangnya."

Nabi Muhammad s.a.w menghulurkan tangannya dan Abu Dahdah memegang tangan nabi sambil berkata: "Wahai Rasulullah, aku meminjamkan kebunku kepada Allah."

Di kebun itu ada 600 pohon kurma dan di kebun itulah isteri dan anak-anak Abu Dahdah tinggal.

Selepas itu, dia menuju ke kebunnya dan berkata kepada isterinya. "Marilah kita keluar dari kebun ini kerana aku sudah memberikannya kepada Allah." Kemudian, Nabi membahagikan kebun itu untuk anak yatim.

Ada dua keadaan orang yang bersedekah, iaitu melakukannya secara senyap dan satu lagi dengan terang-terangan. Kedua-duanya mengandungi kebaikan dan mendapat ganjaran.

"Kalau kamu zahirkan sedekah itu, maka itu adalah baik dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah itu serta berikan kepada fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu..." (Al-Baqarah:271)

Imam Ghazali menyebut dalam Ihya Ulumiddin mengenai adab bersedekah. Beliau menjelaskan: "Janganlah merosakkan sedekah dengan mann dan adza."

Sesetengah ulama mengatakan mann ialah menyebut-nyebut berkenaan sedekah di depan orang lain dan adza adalah memberitahu sedekah itu kepada orang lain.

Ada ulama berpendapat mann adalah memerintahkan orang yang menerima sedekah itu melakukan sesuatu pekerjaan tanpa bayaran sebagai ganti pemberiannya manakala adza ialah mengatakan orang menerima sedekah itu orang miskin.

Ulama lain berpendapat, mann ialah dengan pemberian itu, orang yang memberi menunjukkan besar diri kepada orang yang menerima manakala adza ialah memarahi orang menerimanya kerana meminta-minta.

Amalan sedekah juga tidak sunyi daripada riak iaitu menunjuk-nunjuk.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, maksudnya: "Yang paling aku takuti ke atas diri kamu adalah syirik kecil." Sahabat bertanya: "Apakah syirik kecil itu?" Nabi menjawab: "Beramal kerana mahu menunjuk-nunjuk."

Justeru itu, ada ulama mengatakan sedekah secara diam-diam, tidak dihebohkan dan dipertontonkan lebih baik, seperti kata al-Ghazali, memberi sedekah dengan cara sembunyi itu dapat menyelamatkan kita daripada riak dan kemasyhuran.

Ibnu Umar melaporkan daripada Nabi, amal soleh dengan cara bersembunyi itu lebih utama daripada amal soleh yang dilakukan secara terang-terangan kecuali katanya, apabila kita mahu orang lain meniru perbuatan kita demi kebaikan.

Thursday, September 10, 2009

Teladani 10 akhir Ramadan Nabi

Oleh MOHD NORZI NASIR - Sumber Utusan Malaysia : 10/09/2009

Kita disuruh melipat gandakan ibadat pada 10 hari terakhir Ramadan.

RAMADAN menjanjikan ganjaran yang cukup istimewa bagi seorang Muslim ke arah mengecapi kecemerlangan hidupnya. Hal ini akan terlaksana dan tercapai dengan jayanya.

Pertama; jika setiap hamba benar-benar seorang Muslim yang mengerjakan ibadah puasa berteraskan keimanan dan muhasabah serta mengikuti sunnah Rasulullah SAW.

Kedua; yakin dengan ganjaran yang telah dijanjikan Allah SWT terhadap segala amalannya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan Ramadan dengan penuh keimanan dan penuh kesedaran (mengharap ganjaran Allah) nescaya akan diampuni baginya dosa-dosa yang lalu. (riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Memasuki detik 10 terakhir Ramadan pesona peribadi dan perilaku Rasulullah SAW terlakar dalam hadis yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a yang bermaksud: Adalah Rasulullah SAW apabila telah masuk 10 akhir daripada Ramadan, Baginda akan menghidupkan malam-malamnya, membangunkan ahli keluarganya dan mengikat pinggangnya. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kupasan ringkas hadis

Para ulama berbeza pendapat dalam memberi pentafsiran mereka terhadap hadis di atas. Namun demikian mereka sepakat bahawa Rasulullah SAW melipat-gandakan ibadatnya pada 10 malam yang terakhir Ramadan.

Hadis di atas menunjukkan betapa Rasulullah SAW amat memberi tumpuan serius pada detik malam 10 terakhir Ramadan terutama dalam perihal beribadah. Dalam sebuah hadis lain yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a yang bermaksud: Rasulullah SAW bersungguh-sungguh dalam 10 hari terakhir bulan Ramadan, suatu perkara yang tidak Rasulullah SAW lakukan pada bulan-bulan selainnya. (riwayat Muslim)

Mengikat kainnya

Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan bahawa para ulama mempunyai beberapa pendapat terhadap istilah 'mengikat kainnya'.

Di antara pendapat yang paling kuat ialah ia membawa dua pengertian iaitu Rasulullah SAW tidak menggauli para isterinya iaitu melakukan hubungan suami isteri (jimak) dan ini digambarkan dengan istilah 'mengikat kainnya'.

Maksud yang kedua ialah baginda SAW bersungguh-sungguh dalam setiap ibadah yang dilakukannya. Kedua-dua pengertian adalah tepat jika dilihat dari perbuatan Rasulullah SAW tatkala tiba malam-malam 10 akhir Ramadan. (Fath al-Bari 6:310)

Menghidupkan malam harinya

Rasulullah SAW telah memberikan pedoman terbaik kepada umatnya agar melakukan transformasi dengan mengubah malam yang biasa pada bulan-bulan selain Ramadan dengan menghidupkannya dengan melakukan ketaatan melalui gerak kerja ibadah.

Antaranya melakukan solat-solat sunat, membaca al-Quran, beriktikaf terutama di sepertiga malam sewaktu manusia terlena di malam hari. (Fath al-Bari 6:310)

Membangunkan Ahli Keluarganya

Dalam hal gerak kerja beribadah (solat), baginda SAW tidak pernah melupakan atau mengabaikan keluarganya.

Rasulullah SAW menunjukkan contoh terbaik kepada seluruh umatnya terutama ketua keluarga agar tidak mengabaikan keluarga walaupun dalam perihal melakukan ibadah-ibadah sunat.

Perilaku baginda SAW membangunkan ahli keluargannya turut diteladani Khalifah Umar al-Khattab r.a di mana al-Imam Malik dalam Al-Muwatta' menyebutkan, bahawasanya Umar r.a melakukan solat malam seperti yang dikehendaki oleh Allah SWT, sehingga apabila tiba waktu pertengahan malam, Umar r.a membangunkan keluarganya agar melakukan solat seraya mengatakan kepada mereka: "Solat! solat!"

Perkara-perkara yang dianjurkan pada 10 malam terakhir Ramadan

lMandi antara Maghrib dan Isyak, memakai pakaian yang paling baik dan memakai harumanIbn Abi 'Asim meriwayatkan dari Aisyah r.a: "Rasulullah SAW jika berada dalam bulan Ramadan baginda seperti rutin hariannya tidur dan bangun. Tatkala memasuki 10 hari terakhir baginda mengikat kainnya dan menjauhkan diri dari bersama-sama para isterinya, serta baginda mandi antara Maghrib dan Isyak". (Terdapat riwayat Abu Hurairah yang menyokong hadis ini) Dalam riwayat lain daripada sahabat seperti Anas ibn Malik dan ulama pada masa tabi'en menyatakan bahawa mereka akan mandi, memakai baju yang paling baik dan memakai haruman atau wangian apabila berada pada akhir Ramadan. Apa yang dilakukan oleh Rasulullah, sahabat dan tabi'en ini adalah satu usaha menyambut dan meraikan kedatangan lailatul qadr, sambil berdoa mendapatkan keampunan dan keberkatan malam itu. Justeru pada malam-malam terakhir Ramadan di samping mencari lailatul qadr dianjurkan membersihkan diri dan memakai wangian dan haruman, sebagaimana ia turut dianjurkan ketika Aidilfitri dan Aidiladha.

lMencari lailatul qadr Umat Islam dianjurkan agar mencari dan merebut lailatul qadr. Hal ini bertepatan dengan sabda baginda yang bermaksud, Carilah malam lailatul qadr pada 10 malam terakhir. (riwayat al-Bukhari) Dalam salah satu riwayat dikatakan bahawa Rasulullah SAW melakukan solat pada malam Ramadan dan membaca al-Quran dengan tertib. Baginda tidak akan melalui ayat rahmat kecuali berharap agar Allah memberikan rahmat itu dan tidak melalui ayat azab kecuali memohon perlindungan daripada Allah daripada azab itu.Solat berjemaah juga sangat diutamakan pada malam akhir Ramadan. Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang mengerjakan solat Isyak dan Subuh secara berjemaah pada waktu malam, dia telah mengambil menghidupkan seluruh malam itu". (Riwayat Abu Dawud).Maksudnya sesiapa yang mengerjakan solat Isyak dan Subuh saja dianggap telah mendapat sebahagian apa yang dimaksudkan dengan lailatul qadr. Apatah lagi jika mengisinya dengan amalan lain sepanjang malam itu. Melewatkan sahur Daripada Sahl ibn Sa'd berkata: Sesungguhnya aku pernah bersahur bersama keluargaku dan aku sempat untuk sujud bersama dengan Rasulullah SAW. (riwayat al-Bukhari)Perlakuan ini turut diceritakan oleh Zaid ibn Thabit berkata: "Kami pernah bersahur bersama Rasulullah SAW kemudian kami bersolat dengan baginda. Lantas Anas bertanya, Berapakah jarak di antara sahur itu dengan solat? Zaid menjawab, kira-kira 50 ayat. (riwayat al-Bukhari)

lMelakukan iktikafIktikaf adalah sunnah yang dianjurkan oleh Baginda SAW demi memperolehi kelebihan dan ganjaran lailatul qadr (malam yang lebih baik dari 1,000 bulan).Firman Allah dalam surah al-Qadr yang bermaksud: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Quran) pada malam Lailatul Qadr, dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadr itu? Malam Lailatul Qadr lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah malam (yang berkat) itu sehingga terbit fajar. (al-Qadr: 1-5) Menjelang 10 akhir Ramadan secara rutinnya Rasulullah SAW mengisi waktu-waktunya dengan beriktikaf di masjid. Pelakuan baginda ini berdasarkan hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a Bahawa Rasulullah SAW beritikaf pada 10 akhir daripada Ramadan sehingga baginda diwafatkan oleh Allah, kemudian (diteruskan sunnah) iktikaf selepas kewafatannya oleh para isterinya. Dalam sebuah hadis lain Bahawasanya Abu Hurairah berkata: "Rasulullah SAW selalu beriktikaf pada tiap-tiap sepuluh hari terakhir Ramadan, manakala pada tahun Baginda diwafatkan, Baginda beriktikaf selama 20 hari". (riwayat Ahmad, Abu Dawud, al-Tirmidzi dan dinilai sahih oleh al-Tirmidzi)

lMembanyakkan doaUlama bersepakat bahawa doa yang paling utama pada malam al-Qadar adalah doa memohon keampunan atau maghfirah daripada Allah SWT. Dalam satu hadis sahih yang diriwayatkan daripada Aisyah dan dikeluarkan oleh al-Imam al-Tirmidzi dan dinilai hasan sahih, Aisyah diajar oleh Rasulullah membaca doa pada malam al-Qadar. Doanya berbunyi: Allahumma innaka afuwwun karimun tuhibbul afwa fa' fu anni yang bermaksud: Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengampun, yang suka mengampun, maka ampunilah aku. (al-Tirmidzi 5:535)Rasulullah SAW turut berdoa yang bermaksud: "Ya Allah, jadikan sebaik-baik umurku adalah penghujungnya. Dan jadikan sebaik-baik amalku adalah penutupnya. Dan jadikan sebaik-baik hari-hariku adalah hari di mana aku bertemu dengan-Mu Kelak". (Musannaf Ibn Abi Syaibah 6: 65)

Arwa mendapat cahaya Islam

ARKIB Utusan Malaysia: 08/09/2009

ARWA binti Kuraiz adalah ibu kepada Khalifah Usman bin Affan. Arwa berkahwin dengan Affan bin Abi al-Ash. Hasil perkahwinannya, dia mendapat dua orang anak iaitu Usman dan Aminah. Dia adalah srikandi yang terkenal dengan sifat dermawan, murah hati dan menghormati orang lain.

Arwa adalah anak daripada hasil perkahwinan Ummu Hakim binti Abdul Mutalib dan Kuraiz bin Rabiah. Arwa mempunyai empat adik-beradik yang bernama Amir, Arwa, Talhah dan Ummu Talhah.

Selepas Arwa kehilangan suaminya iaitu Affan, dia dilamar oleh Uqbah bin Abu Muith. Perkahwinan mereka mendapat enam orang anak iaitu Wahid, Imarah, Khalid, Ummu Kalsum, Ummu Hakim dan Hindun.

Arwa adalah ibu yang baik. Dia adalah srikandi yang memainkan peranan penting semasa Usman mahu memeluk agama Islam. Uqbah bin Abi Muith benci kepada Nabi Muhammad dan orang Islam. Uqbah mendapat tahu Usman sudah berjinak-jinak dengan agama Islam. Uqbah menjadi semakin marah, lalu berjumpa Arwa.

"Awak tahukah apa yang anak awak lakukan sekarang?" tanya Uqbah kepada Arwa.

"Mengapa awak tanya begitu? Apakah kesalahan yang Usman lakukan kepada awak?" tanya Arwa pula.

Yakin

Suami menjawab dengan pantas, "Untuk pengetahuan awak, Usman sekarang sudah besar kepala. Dia tidak hiraukan nasihat saya lagi. Usman sedang sibuk dengan agam Islam. Dia cuba mempermainkan agama nenek moyang kita".

Arwa hanya mendengar cerita suaminya, Kemudian suaminya berkata lagi, "Awak tidak malukah dengan perangai Usman itu? Anak awak sibuk membantu Nabi Muhammad menyebarkan agama Islam. Awak tidak malukah anak awak memuji dan mengagung-agungkan Nabi Muhammad dan agama Islam?"

Lantas Arwa menjawab pertanyaan suaminya, "Mengapa saya hendak malu dengan anak saya. Usman buat perkara baik. Nabi Muhammad mengajar dia perkara yang baik-baik".

Uqbah meluat mendengar Arwa memuji Nabi Muhammad dan agama Islam. Arwa berkata lagi, "Usman adalah anak yang baik. Dia tidak pernah melawan dan membantah kata-kata saya. Sejak dia mengikut ajaran Nabi Muhammad, sikapnya menjadi semakin baik. Biarkan dia mengikut Nabi Muhammad. Saya juga suka dengan cara Nabi Muhammad".

Uqbah naik berang lalu berkata: "Awak memang degil. Awak sengaja biarkan anak awak rapat dengan Nabi Muhammad. Saya tidak akan beri sebarang pertolongan kepada awak sekiranya Nabi Muhammad dan pengikutnya mengapa-apakan awak".

"Tidak mengapa Uqbah. Saya yakin Nabi Muhammad itu baik hati," kara Arwa pula.

Uqbah menjadi semakin marah, lalu meninggalkan Arwa sendirian. Kemudian, Usman pulang ke rumah. Dia melihat wajah ibunya. Arwa pun menghampiri anaknya.

Arwa pun berkata, "Bapa tiri awak sudah tahu awak bergiat aktif dengan agama Islam. Awak jangan bimbang, ibu akan cuba pertahankan awak daripada diapa-apakan oleh bapa tiri awak itu".

Pada masa itu, Arwa dan suaminya belum memeluk agama Islam. Mereka masih menganut agama nenek moyang mereka. Usman begitu gembira mendengar ibunya menyokong kuat penglibatannya dalam agama Islam.

Usman pun berkata kepada ibunya, "Wahai ibu yang saya sayangi, marilah sama-sama kita menerima agama Islam. Islam adalah agama yang baik dan benar. Ibu akan selamat di dunia dan di akhirat apabila ibu menjadi Islam".

Arwa begitu terharu mendengar penjelasan anal lelakinya itu. Kemudian, dia berkata kepada anaknya, "Wahai Usman, ibu bangga dengan diri awak. Ibu juga tertarik dengan agama Islam. Mulai pada hari ini, ibu mahu menjadi orang Islam."

Usman begitu gembira mendengar berita daripada ibunya itu. Arwa kemudiannya berjumpa Nabi Muhammad dan memberitahu kepadanya tentang niatnya itu. Arwa mengucap dua kalimah syahadah. Arwa sah menjadi seorang Islam.

Bertuah

Selepas itu, Arwa berhijrah ke Madinah. Anak perempuannya yang bernama Ummu Kalsum juga memeluk Islam dan berhijrah ke Madinah. Menurut sejarah Islam, semasa Perang Badar, Uqbah ditawan lalu dibunuh oleh tentera Islam.

Arwa begitu bertuah kerana menjadi ibu kepada Usman bin Affan. Dia begitu dihormati oleh Nabi Muhammad. Dia adalah ibu mentua yang baik kepada puteri Nabi Muhammad iaitu Ruqayyah dan Ummu Kalsum.

Arwa meninggal dunia ketika umurnya 90 tahun iaitu pada tahun 5 Hijrah. Usman begitu sedih dengan kematiannya.

Usman bersembahyang di masjid sendirian. Semasa dia bersujud, dia berdoa kepada Allah, "Ya Allah, ampunilah dosa ibu saya. Saya begitu sayang kepada ibu. Ya Allah, kasihanilah dan sayangilah ibu saya. Tempatkan ibu saya dalam golongan orang yang baik-baik".